Charakterystyka i zastosowanie amortyzatorów antywibracyjnych

odbojniki

Wibroizolatory to elementy gumowe i gumowo-metalowe, które wykorzystywane są w celu redukcji drgań pomiędzy elementami maszyny lub pomiędzy maszyną a urządzeniem. Korpus wibroizolatorów powstaje z kauczuku o różnym stopniu twardości określanym według skali Shore’a. Poszczególne rodzaje wibroizolatorów różnią się między innymi pod względem budowy i kształtu, ale nie tylko.

Wibroizolatory dzielą się na:

  • Typ A – dostosowane do przenoszenia dużych obciążeń ścinających, ściskających oraz mieszanych. Różnią się miedzy sobą głównie wielkością śruby.
  • Typ B – posiadają stopkę z nagwintowanym otworem. Są to wibroizolatory o cylindrycznym kształcie i dwustronnym mocowaniu.
  • Typ C – mają cylindryczny kształt i podwójne gwinty o różnej szerokości.
  • Typ D – są to wibroizolatory z jednostronnym mocowaniem. Z jednej strony mają śrubę a z drugiej płaską powierzchnię. Wykorzystywane są jako odbojniki do przyczep i zderzaków.
  • Typ E – mają jednostronne mocowanie w formie nagwintowanego otworu. Wykorzystywane są często jako odboje naczep. Sprawdzają się także w silnikach wysokoprężnych.

Oprócz tego wyróżniamy wibroizolatory walcowe typu PA, PB, PC, BA, BB, P, WWA, WAB, WAC.

Jaki wibroizolator wybrać?

Wibroizolatory powinny być przede wszystkim dopasowane do typu maszyny i jej ciężaru oraz liczby otworów znajdujących się w podstawie. Nie bez znaczenia jest także grubość podstawy – od niej zależy bowiem rozmiar śruby. Trzeba także uwzględnić częstotliwość pracy maszyny oraz zmierzyć jej prędkość obrotową. Istotny jest także wskaźnik ugięcia statycznego – jest to wielkość, o jaką podkładka ściska się pod ciężarem maszyny, a im większa jest wartość ugięcia, tym większe obciążenie przenosi.